Србија и Балкан

Макронови "рафали" и Србија: Да ли је Француска поуздан партнер у области војне индустрије?

Јавност у Србији не треба да сметне с ума руско искуство од пре десет година, када је Париз у последњи час одбио да Москви испоручи два носача хеликоптера
Макронови "рафали" и Србија: Да ли је Француска поуздан партнер у области војне индустрије?© Tanjug/AP Photo/Thibault Camus

Србија је ове недеље са Француском начелно договорила куповину 12 авиона "рафал", по цени која ће, како ствари стоје, премашити три милијарде евра.

Уколико до реализације овог посла дође, биће то највећа српска аквизиција у области војне индустрије до сада.

Москва и Минск до сада подржавали обнову српског ратног ваздухопловства

Имајући у виду геополитичку позицију, Србија има добре разлоге да оснажи своје ратно ваздухопловство. Тим пре што, за разлику од својих суседа, гаји амбицију да сама штити сопствени ваздушни простор.

До сада су Београду, у његовој намери да обнови своје ратно ваздухопловство, помагали Москва и Минск.

Русија је Србији протеклих година бесплатно испоручила шест, а Белорусија четири ловца "Миг-29", уз услов да поменути ратни авиони буду ремонтовани.

Што због губитака претрпљених током НАТО агресије на СР Југославију, што због политике вођене током прве деценије овог столећа, српско ратно ваздухопловство било је потпуно девастирано.

Дежурни пар ловачких авиона на војном аеродрому Батајница пре десетак година чинили су застарели авиони "Миг-21".

Србија сада покушава да начини нови корак у модернизацији свог ратног ваздухопловства, објављујући намеру да купи 12 нових француских "рафала", за разлику од Хрватске која се определила за куповину половних "рафала".

Српска куповина неће бити једноставна

Председник Србије Александар Вучић истакао је ових дана да су постигнути конкретни договори у вези са куповином "рафала", за које ће уговори бити потписани током наредна два месеца.

"Очекујем потписивање уговора у наредна два месеца и уз присуство председника Француске, што је вишеслојно веома значајно за нашу земљу", рекао је Вучић после пословног савета Француска–Србија, на којем се састао с представницима француског пословног удружења Покрет француских предузетника – МЕДЕФ Интернешенел.

Вучић је, међутим, додао да Србија тренутно не може лако да добије софистициране авионе ловце и такве машине као што су "рафали".

"То је просто страшно важно за нас, али то отвара и нека друга поглавља, неке друге прилике за Србију у сарадњи и с компанијом 'Талес' и са 'Ербасом', посебно у области вештачке интелигенције. И верујем да ћемо ту постићи нове резултате у такозваном мобилити систему. За нас је врло важно да изградимо метро, да градимо пруге, а имамо бар три компаније с којима разговарамо о ономе због чега се мени смеју – у вези с летећим аутомобилима, три компаније из Француске са којима разговарамо и покушаћемо да то на Експу спроведемо у дело и да то људи могу први пут у југоисточној Европи да виде у Београду и Србији", рекао је Вучић.

Србија очигледно рачуна на ширу политичку и економску корист коју би овако значајна аквизиција војних авиона могла да има. Куповина авиона у вредности од преко три милијарде долара постала би катализатор сарадње са Француском у многим другим областима, али и нека врста политичког сидра Србије у једној од најутицајнијих земаља Запада са којом Београд дели значајно историјско савезништво, али и темељне разлике у погледу статуса јужне српске покрајине.

Руско искуство са француским испорукама

Управо због различитог става према Косову и Метохији, јавност у Србији не треба олако да сметне с ума руско искуство од пре десет година, када је Париз, у последњи час, управо из геополитичких разлика, одбио да Москви испоручи два носача хеликоптера укупне вредности 1,2 милијарде евра.

Министарство одбране Руске Федерације потписало је 2011. године уговор о изградњи два носача хеликоптера типа "мистрал" са француском компанијом ДЦНС и Уједињеном корпорацијом за бродоградњу ОСК.

Носачи хеликоптера требало је, поред употребе хеликоптера на мору, да обезбеде искрцавање војних јединица и имали би функцију војне болнице и командног центра.

Због избијања сукоба у Украјини и присаједињења Крима Русији, Француска је, под притиском својих највећих НАТО савезника, једноставно обуставила испоруку готових "мистрала" Русији.

Септембра 2014. године два поменута носача хеликоптера продата су Египту, а Русија је саопштила да ће развити сопствени програм производње носача авиона и хеликоптера.

Две године касније, тадашњи пољски министар одбране Антонио Маћеревич изнео је фантастичну тврдњу да је Москва од Каира, по симболичној цени од једног долара, купила два француска "мистрала". Русија је то одмах демантовала, наводећи да је Маћеревичева тврдња бесмислица.

"Маћеревичеве тврдње да је Русија купила 'мистрале' од Русије су бесмислица. Чудно понашање пољских министара одбране су већ дуго јавна тајна чак и у Пољској", рекао је тада гласноговорник руског Министарства одбране Игор Конашенков.

Србија не треба да заборави ни понижење које је претрпела 2018. године

Француска је не тако давно, на свечаности обележавања стоте годишњице од завршетка Првог светског рата, тешко била понизила Србију, своју савезницу и пријатељску земљу.

Протокол Јелисејске палате тада је председника Србије сместио изван званичне ложе, у којој су се, поред земаља победница – међу којима је свакако требало да се нађе Србија, нашли представници Бугарске, Турске, "Косова", чак и Немачке.

"Док су око председника Макрона били представници земаља савезница из Првог светског рата, али и председници Бугарске и Турске, као и немачка канцеларка, један човек, иако огроман растом, скрајнут је ниже од саме земље и замољен да седне на супротној трибини, међу ниже рангираним министрима. Александар Вучић, председник Србије, земље коју везује историјско савезништво и која је у Великом рату изгубила 28 одсто своје популације, тужан рекорд", објавио је тада чувени "Фигаро", али коментар угледног француског листа није спрао ни српску горчину ни чињеницу да Француска деценијама не поштује интересе Србије, а понекад ни саму историју односа са Србијом.

image